tiistai 28. tammikuuta 2020

Tulehdusta ehkäisevä mikrobiomiystävällinen ruokavalio

Moni on herännyt saasteiden vaikutusten ja ympäristöasioiden äärelle. Yhä useampi on myös pysähtynyt miettimään omaa sisäistä ekologiaa eli miten oman hoitaa kehon suoliston mikrobistoa, jotta se voisi hyvin.

Oma hyvinvointi on suorassa suhteessa mikrobiomin hyvinvointiin ja kehon tulehdustilaan.
Tulehdustila kehossa voi olla paikallista ja ohimenevää tai kroonista.

Matala-asteinen tulehdustila kehossa on kroonisten sairauksien yksi riskitekijä. Joskus tilaa kutsutaan hiljaiseksi tai vaimeaksi tulehdukseksi.

Monet sairaudet kuten syöpä, sydäntaudit, reuma, masennus,  alzheimerin tauti on linkitetty krooniseen hiljaiseen tulehdustilaan.

Me voimme todella paljon vaikuttaa elämäntavoilla suoliston mikrobiomin hyvinvointiin ja kehon tulehdustilaan. Se elämäntapa, millä ehkäisemme tulehdusta ja pidämme suoliston mikrobiomin hyvinvoivana ei tarkoita ankeaa elämää, vaan täydellisesti päinvastoin.

Olen itse onnistunut tekemään elämäntapamuutoksen ja tiedon hankkiminen oli 1. askel.  En alussa uskonut, että pystyisin tai edes haluaisin muuttaa ruokailutottumuksiani, mutta tässä ollaan! Olen kiitollinen siitä, että lähdin etsimään ratkaisua omaan pahoinvointiini ja hyvä esimerkki siitä, että se on mahdollista.

Riittää, että hankit tietoa, päätät aloittaa ja sitten otat askeleen kerrallaan. Onnittelut nyt jo sinulle tiedon hankkimisesta ja kiitos siitä, että luet blogiani! Oma missioni on auttaa ihmisiä voimaan paremmin, ja saamaan parhaan version itsestään esiin.  Kirjoituksen lopussa kerron vähän lisää itsestäni.

Kehon tulehdustilaan ja mikrobiomin hyvinvointiin vaikuttaa monta tekijää esim. stressi  (yleisesti ajatukset ja tunteet), levon puute, liikunta, uni, sekä se mitä syömme ja juomme. Tässä artikkelissa käyn läpi ruokavaliota.

Sanotaan myös, että lihavuus on merkittävä tulehduksen aiheuttaja. Mitä enemmän kehossa on  ylimääräistä rasvakudosta, sitä todennäköisemmin tulehdusarvot ovat koholla. Selkeästi ylipainoisen kehossa vallitsee aina tulehdustila.

Tutkimuksissa on huomattu, että tietyt ruoka-aineet alentavat tulehdusriskiä kehossa, kun toiset taas nostavat tulehdustilaa. Nyt on jo alettu puhumaan tulehdusta ehkäisevästä ruokavaliosta.

Tulehdusta ehkäisevä ruokavalio on myös mikrobiomiystävällistä eli suoliston mikrobiomin hyvinvointia edistävää

Tulehdusta ehkäisevässä mikrobiomiystävällisessä ruokavaliossa kyse on aidosta ja puhtaasta ruuasta esim. marjoista, kasviksista sekä kalasta, jonka alkuperä on tiedossa. Tällainen ruoka sisältää polyfenoleja, hyviä öljyjä, vitamiineja ja antioksidantteja.

Mitkä ruoka-aineet ovat mikrobiomiystävällisiä ja niiden on huomattu vähentävän tulehdustilaa?
  • vihreät kasvikset (esim. pinaatti, lehtikaali)
  • kaalit (parsakaali, kukkakaali, valkokaali, punakaali)
  • marjat kuten acai-marjat, mustaherukat, suomalaiset villimarjat esim. mustikat, karpalot, puolukat
  • hyvät öljyt esim. korkealaatuinen luomu-oliiviöljy
  • villi, vapaana kasvanut rasvainen kala (omega-3:sta sisältävä makrilli, sardiini, lohi)
  • vihreät yrtit (esim. korianteri, persilja, rosmariini, oregano, timjami)
  • hapatetut kasvikset esim. hapankaali, kimchi
  • siemenet ja mantelit sekä tietyt pähkinät esim. chia, mantelit, saksanpähkinät
  • villivihannekset esim. nokkonen
  • kurkuma tuoreena ja mausteena
  • inkivääri tuoreena ja mausteena
  • Cayenne pippuri

Mitkä ruoka-aineet lisäävät tulehdustilaa ja ovat haitallisia myös suoliston mikrobiomille?
  • sokeri (sekä valkoinen, että intiaanisokeri)
  • puhdistetut ja valkaistut viljat ja siitä tehty ruoka esim. pasta ja leipä
  • prosessoidut ruoat (einekset, puolivalmisteet, keksit, sipsit, pizzat, pasteijat jne)
  • ranskalaiset perunat ja erityisesti uppopaistetut ruuat
  • limsat ja makeutetut juomat 
  • keinotekoiset makeutusaineet (sukraloosi, aspartaami, asesulfaami K)
  • prosessoitu liha (hot dogit, makkarat, leikkeleet)
  • margariini, rypsiöljy
  • kevyttuotteet (jotka ovat aina prosessoituja)
Valitse aina mielellään luomulaatuisia tuotteita aineksia, jotta vältyt ylimääräiseltä kemikaalikuormalta. Kotimainen on aina parempi vaihtoehto.

Mausteet kannattaa aina ostaa luomuna.

Jos haluat taatusti puhdasta sekä parhaimman makuista ruokaa, niin kotimainen luomu on maultaan aivan paras. Erityisesti eron huomaa valkokaalissa. Valkokaali on luomuna vähemmän kitkerää kuin ei-luomu kotimainen valkokaali.


PARI SANAA TAUSTASTANI

Jos olet blogini uusi lukija, niin tässä vähän taustastani. 20 vuotta sitten 33 vuotiaana en ollut vielä oppinut ja oivaltanut ravinnon merkitystä hyvinvointiini tai pahoinvointiini.

Olin väsynyt, en saanut painoa alas, nivelkivut, turvotukset, päänsäryt vaivasi, olin ärtynyt heti aamusta ja kilahtelin herkästi pitkin päivää erityisesti kotona, samoin minulla oli aivosumua. Joka vuosi sain myös useamman flunssan ja välillä vatsataudin. Mitään isompaa kremppaa minulla ei vielä ollut ja olen kiitollinen, että heräsin näiden hiljaisten kehoni signaalien äärelle.

Ympärilläni olevat ihmiset elivät samassa rumbassa ja minulle vain sanottiin, että vanhuus ei tule yksin.  Onneksi käytin intuitiotani sekä naisenlogiikkaani, enkä hyväksynyt vastausta. Ajattelin, että tähän täytyy olla joku toinen keino ja lähdin hakemaan ratkaisua ravinnosta.

Aloitin joogan ja lähdin lukemaan joogaravitsemusta, perehdyin elävään ravintoon ja aloin pilotoida asioita itselläni. Lisäsin tuoreen ruuan osuutta lautasellani ja otin hyvät lisäravinteet käyttööni.

Aloin aika nopeasti voida paremmin. Muutos tuli parin viikon sisällä.

Viimeiset neljä vuotta olen ollut innoissani mikrobiomitieteestä ja kaikista ratkaisuista, joiden avulla voimme pitää suoliston mikrobiomin ja koko kehon ravittuna ja tasapainossa.

Olen testannut monia ja nyt saan elää kivuttomasti ja lääkkeettömästi. Tiedän, että se, mitä syömme tai juomme vaikuttaa aina kehossamme solutasolla joko rakentavasti tai rapauttavasti, vaikka joku muuta väittäisi.

Kiitos, että luet blogiani ja haet tietoa. Oma elämänmuutos alkoi tiedon hankkimisella. Mitä tietoisemmaksi olen tullut asioista, sitä helpommin olen voinut tehdä hyviä valintoja.

Laita rohkeasti viestiä, jos haluat kysyä jotain.

Iloa ja Valoa
Kati

Kooste tutkimuksista - mihin kaikkeen suoliston mikrobiota ja mikrobiomi vaikuttaa?

Löydät alkuperäisen Harvardin Yliopistossa tehdyn tutkimuksen tästä linkistä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Sokerittomat suklaa-muroherkut

  Tällä ohjeella saat tehtyä karkkien ja suklaan korvikkeen, joka on sokeriton ja paljon terveellisempi kuin kauppojen karkit.    Perusohjet...