torstai 6. huhtikuuta 2017

Tiesitkö tämän seesaminsiemenistä?

Seesaminsiemenet ovat upea lisä ruokavalioon ja niitä voi käyttää monella eri tavalla:

Seesaminsiemenen sisältävät kalsiumia, magnesiumia, kuparia B1-vitamiinia, sinkkiä ja kuitua. Yksi ruokalusikallinen luomu seesaminsiementä sisältää n. 88 mg kalsiumia.

Seesaminsiemenissä on myös lignaaneja kuten sesamin ja sesamolin, joiden sanotaan pystyvän alentamaan kolesterolia ja auttamaan alentamaan verenpainetta.
Sesaminsiemeniä kannattaa käyttää, koska niissä on myös phytosteroleja joiden tiedetään alentavan kolesterolia ja ylläpitää sydämen terveyttä.
Käytä aina luomusiemeniä ja kokeile niitä eri tavoin. Tässä kuva siemenkastikkeesta, josta voi vettä lisäämällä tehdä siemenmaitoa.
Seesaminsiemen tuo kehoon emäksisyyttä kun tavallinen maito on kehoa happamoivaa.




Mikrobiomiystävällinen siemenmaito



mikrobiomiystävällinen siemenmaito
Luomusiemenistä syntyy blenderillä nopeasti terveellinen ja ravitseva siemenmaito. Tämä maito on myös mikrobiomiystävällinen ja kehoa alkalisoiva.  Kaupoissa myytävät lehmänmaidot taas happamoivat kehoa.

Tämä seesaminsiemenmaito sopii vegaaneille, raw foodisteille sekä sekasyöjille.

Seesaminsiemenmaidolla voit korvata kaupasta ostetun maidon - myös kauramaidot. Tämän avulla voit helposti lisätä ruokavalioosi kalsiumin ja magnesiumin määrää.

Seesaminsiemenmaito

0,5-1 l vettä
0,5 dl kuorimattomia seesaminsiemeniä (liota yön yli tai 8 h)

Huuhdo siemenet siivilässä ja lisää vesi sekä siemenet tehosekoittimeen.

Voit halutessasi siivilöidä vaalean maidon ja käyttää siementen kuoret salaatin päällä.
Itse tykkään, että joukossa on sattumat :)

Siemenmaito on parasta kun käytät sen saman päivän aikana. Kannellisessa lasipurkissa se säilyy seuraavaan päiväänn.

Tämä siemenmaitoa voit myös käyttää smoothien pohjana.

Mausteeksi voit laittaa ceylonin kanelia tai luonnon vaniljaa tai ripauksen suolaa.

Jos haluat tehdä siemenkastikkeen esim. salaatin päälle, vähennä veden määrää ja lisää vaikka Herbamare-suolaa tai Bragg-soijakastiketta.


Auringonkukka-sesamsiemenmaito

5 dl vettä 
0,5 dl luomuauringonkukansiemeniä (liota yön yli tai 8 h)
0,5 dl luomuseesaminsiemeniä (liota yön yli tai 8 h)

Huuhdo liotetut siemenet siivilässä. Lisää vesi sekä siemenet tehosekoittimeen.
Blendaa ja nauti.

Voit halutessasi siivilöidä vaalean maidon ja käyttää siementen kuoret salaatin päällä.
Itse tykkään, että joukossa on sattumat :)

Nauti heti tai saman päivän aikana. Tämä siemenmaitoa voit myös käyttää smoothien pohjana.

Mausteeksi voit laittaa ceylonin kanelia tai luonnon vaniljaa.


Jos haluat tehdä siemenkastikkeen esim. salaatin päälle, vähennä veden määrää ja lisää vaikka Herbamare-suolaa tai Bragg-soijakastiketta

Käytä luomusiemeniä esim. Urtekram, Aduki tai muuta laatumerkkiä.




Artikkeli seesaminsiementen terveyshyödyistä

Sokerittomat suklaa-muroherkut

  Tällä ohjeella saat tehtyä karkkien ja suklaan korvikkeen, joka on sokeriton ja paljon terveellisempi kuin kauppojen karkit.    Perusohjet...