maanantai 18. maaliskuuta 2013

Joogaa paratiisisaarella

OOoooommm...
Aloitin joogan harrastuksen v. 2000 ja vaikka välillä tauot ovat kestäneet vuosiakin, olen aina palannut harrastuksen pariin. Myös mieheni on onneksi innostunut joogasta ja pitkään olemme haaveilleet erilaisista joogaretriiteistä. Viime vuonna pääsimme osallistumaan parille reissulle, jossa yhdistyi mukavasti työ ja jooga ja tämä vuosi alkoi tällä ihanalla joogalomalla.

Kun kuulimme, että palkintomatka vie meidät Bahamalle halusimme yhdistää siihen myös joogan. Mistä löytäisimme sopivan paikan? Laitoin googleen hakusanaksi Bahamas + yoga ja Sivananda Yoga ashram nousi ensimmäisenä esiin.

Paikan nettisivut näyttivät hyviltä ja koska Tripadvisorissa kehuttiin sijaintia sekä paikan vegeruokaa päätimme suunnata tänne.

Kun nettisivuilla kerrottiin, että Yoga Holiday vieraidenkin osalta säännöt sitovat: ashramissa ei suvaita tupakkaa, alkoholia, sokeria, valkosipulia, ajattelimme että meillehän tämä sopii hyvin :)

Ei muuta kuin matkaan! Lento oli Miamin kautta ja se sujui tosi hyvin. Meillä oli aamulento, joten valvoimme koko matkan, jotta pääsimme paremmin sopeutumaan aikaeroon.

Elisabeth Yoga dock

Saavuttuamme Nassauhun otimme kentältä taksin ja 20 min. matkan päässä olimme keskustassa. Taksin jättäessä meidät laiturille, oli perhosia vatsassa.

näkymä yoga dockilta ashramiin päin
Näimme vastarannalta Ashramin ja valtavan Atlantis Resortin rakennukset. Molemmat sijaitsevat vieri vieressä Paradise saarelle.  Meillä olisi edessä 8 päivää ashramissa ja 5 päivää Atlantiksella :)

ashramin laituri

10 min. venematkan jälkeen saavuimme ashramin laiturille ja rannan tuntumassa on yksi paikan viidestä joogatilasta.

Baywest platform

Ihastuimme paikkaan saman tien. Ashram on perustettu jo 50-luvulla ja se on ihanasti luonnon keskellä. Parina päivänä oli aika viileää ja pitkähihaista vaatetta olisi kannattanut olla mukana enemmänkin. Onneksi alueella oli kauppa, josta saimme lisävaatetusta.

näkymä respan edestä

Respan edessä on ruokapöytiä ja viitat osoittavat missä on hiekkaranta, missä veneranta jne. Majoitusvaihtoehtoja oli valittavissa useita; teltta, dormi, pikkumökit ja bungalovit. Saimme suositun Beach View bungalovin kolmeksi viimeiseksi yöksi ja 5 ensimmäistä yötä olimme mökissä jossa oli oma suihku ja wc.

aamujoogasta tulossa
Joogaa oli kaksi kertaa päivässä. Aamujooga alkoi joka päivä klo 8.00 ja iltapäivän treeni oli klo 16.00. Treeni kesti hengitysharjoitusten kanssa 2 tuntia. Olo harjoitusten jälkeen oli tosi rauhallinen ja energinen. Todella herkullista ruokaa oli tarjolla tosi runsaasti kertaa päivässä. Brunssi tarjoiltiin klo 10.00 ja iltaruoka klo 18.00.

telttoja ja ruokapaikat

Osallistujia oli monista maista. Tutustuimme ihmisiin Kanadasta, Englannista, Usasta, Norjasta, Tanskasta, Venäjältä ja Bulgariasta. Monet olivat tulleet rentoutumaan ja viettämään pitkää viikonloppua. Miamista lento Nassauhun kestää vain tunnin ja moni amerikkalainen sanoikin vasta nyt tajunneensa miten lähellä Bahama oli. Ashramissa pyörii myös jatkuvasti ohjaajakoulutuksia ja muita erilaisia kursseja. Mahtavaa, että tällainen paikka on olemassa, jossa samanhenkiset ihmiset kohtaavat.
iltapäiväjooga alkamassa Bech Dock'lla

Sivananda-tyyli pohjautuu hatha-joogaan ja se toi hyvää vaihtelua treeniimme. Aloitimme aikoinaan joogailun Astanga-joogalla ja viime ajat olemme tehneet pääasiassa Bikram- ja Bikyasa-joogaa. Oli mukava tutustua hengitysharjoituksiin. Ne puhdistavat tehokkaasti keuhkoja ja tasapainottavat oikean ja vasemman aivopuoliskon toimintaa.

päälläseisonta treenit

Yllätyimme miten paljon me molemmat kehityimme asanoissa kahdeksan päivän aikana.
Dancer's pose

Aiemmin en saanut jalkoja ylös Locust-asanassa juuri olenkaan. Nyt oivalsin miten homma toimii :)
Locust - shalabhasana

Ilta-ateria oli ihana välillä nauttia tuhansien tähtien alla.

Kolme viimeistä päivää asuimme Beach Front View bungalowissa, josta oli ihanat näkymät rannalle. Ihan luksusta!

näkymä huoneestamme

Bungalowin huoneet olivat tilavat ja siistit, vaikka ei huoneissa paljoa aikaa tullut vietettyä. Ihan luksusta oli myös se, että alueella oli ilmainen wi-fi. Tietokoneen käyttöhän ei ollut ashramissa kielletty :)

tilaa olisi ollut neljällekin

Ashramilla on saaren paras hiekkaranta ja siitä pääsimme nauttimaan täysillä. Rannalle ei ollut rantahuvilamme huoneesta kuin n. 30 askelta.
Beach Front
Myös uimisen näkökulmasta ranta oli täydellinen. Tuulisenakin päivänä rannalla oli turvallista uida ja alloissa oli kiva leikkiä.

Ashramilla on saaren paras ranta
8 päivää ashramissa oli tosi sopiva aika. Vaikka ruoka oli maistuvaa ja jooga ihanaa, niin innolla siirryimme Atlantikseen tapaamaan kollegoitamme. Oli tämä sen verran hyvä paikka, että varmasti tulemme uudestaan!

Karibian risteilijöitä Nassaun satamassa

There is not endings, just new beginnings!