sunnuntai 17. tammikuuta 2021

Taivaallinen kookos-inkiväärikastike





Hei kaikki ihanat ja hyvää alkanutta vuotta!

Tässä taivaallisen hyvä & helppo kastike, joka sopii kaikille sekasyöjistä vegaaneihin. Reseptiä voit muutella sen mukaan, mikä ruokavaliosi on tai mieli tekee ja mitä kaapissa on. 

Halusin kastikkeen, 
  • jota voi tehdä isomman satsin, jotta sitä voi syödä parina päivänä peräkkäin 
  • jota voi syödä eri ruokavaliota noudattavat 
  • joka sopii keiton pohjaksi ja 
  • joka sopii tofun, linssien, kasvisten, kalan tai kanan kanssa
Meidän perheessä mieheni syö enemmän kanaa ja maksaruokia kun minä taas tykkään syödä enemmän kasviksia, linssejä ja kananmunia. 

Teen kastiketta tupla-annoksen jolloin minä voin lisätä yhteen ateriaan tofua ja toiseen linssejä. Mieheni taas voi nauttia tämän esim. kanan kanssa.

Tätä reseptiä voit myös käyttää kasviskeiton tai -muhennoksen tekemiseen. Lisää tällöin enemmän juuriselleriä ja muita juureksia ja kasviksia. 

Vinkki! Jos tykkäät tästä, tee seuraavalla kerralla tupla-annos, jotta voit nauttia tätä useampana päivänä.

Ainekset 3-4 annokseen riippuen paljonko kastiketta annostelet:

Mitä tarvitset?
  • 3 dl vettä
  • 1 kpl 2,5 dl purkki luomukookosmaitoa esim. Santa Maria
  • 4 peukalon kokoista palaa tuoretta inkivääriä miel. luomu
  • kämmenen kokoinen pala suomalaista juuriselleriä
  • 1/2-1 tl luomu madras curry-mauste esim. Foodin
  • Herbamare yrttisuolaa maun mukaan
 Ohjeet:

  1. Kuori ja pilko inkivääri- sekä juuriselleri pieniksi paloiksi
  2. Laita paistinpannulle inkivääri ja juuriselleripalat sekä 2 dl vettä. Anna kiehua 7 min.
  3. Kaada joukkoon koko purkillinen 2,5 dl luomukookosmaitoa. 
  4. Lisää 1 dl vettä ja anna kiehua matalalla lämmöllä 3 min.
  5. Testaa ovatko inkiväärinpalat jo pehmenneet. Tarvittaessa anna vielä kypsyä hetki
  6. Lisää joukkoon madras curry-mauste ja sekoita. Anna kiehua 3 min.
  7. Ripottele joukkoon Herbamare yrttisuolaa maun mukaan. 
  8. Lisää joukkoon haluamasi proteiini, joka sinulla on valmiina esim. tofu, linssit tai kana/kala tai kaada kastike lautaselle kala/kanafileen päälle.
Inkivääri-kookoskastikkeen rakenne on mielestäni kiva. Tässä yhdistyy mukavasti inkiväärin rapsakkuus ja juurisellerin pehmeys.

Maku ei ole ollenkaan liian vahva, vaan pehmeä. Mausteilla saat halutessasi lisää voimakkuutta.

Hyvää kuitua

Tämä inkivääri-kookoskastike sisältää paljon hyvää kuitua ja on erittäin hyvää ravintoa suolistolle 
 Inkivääri-kookoskastike sopii hyvin osaksi Purify-ohjelman mikrobiomiystävällistä ruokavaliota.

Erityisesti talvella on todella tärkeää syödä lämmintä ruokaa sekä kehoa lämmittäviä mausteita kuten inkivääriä, currya, chiliä, cayennea, kanelia, mustapippuria jne.

Tätä kastiketta voit myös maustaa makusi mukaan, kokeile joskus esim. valkosipulia tai chiliä.

Kerro mitä tykkäsit!






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Sokerittomat suklaa-muroherkut

  Tällä ohjeella saat tehtyä karkkien ja suklaan korvikkeen, joka on sokeriton ja paljon terveellisempi kuin kauppojen karkit.    Perusohjet...