Siemennäkkäri




mikrobiomiystävällinen näkkäri


Suomi on leivänsyöjäkansaa ja itsekin olin aiemmin todella kova leivän syöjä. Parhaimmillaan meni 12 palaa ruisleipää päivässä, enkä voinut kuvitellakaan eläväni ilman ruisleipää. 

Vatsani oli turvoksissa ja minulla oli ilmavaivoja, mutta en yhdistänyt vaivojani siihen mitä laitoin suustani alas. Onneksi kiinnostuin ravitsemusasioista ja aloin testailemaan eri reseptejä.

Leivänsyönnin sain korvattua siemennäkkäreillä ja näiden avulla olen päässyt leivästä eroon ja samalla vatsani on rauhoittunut.

Moni on kysynyt millä reseptillä voi tehdä siemennäkkäreitä tavallisessa uunissa ja tämän ohjeen sain ystävältäni Sirpalta kun kysyin hänen reseptiään. 

Itse teen kräkerit Excalibur-kuivurissa ja blogistani löytyviä kräker reseptejä voi myös tehdä uunissa.

Tässä helppo ohje siemennäkkäreistä, jotka voit tehdä uunissa:

2 dl gluteenittomia jauhoja (1, 5 dl tattarijauhoja + 0,5 dl hirssihiutaleita)
1 dl seesaminsiemeniä
1 dl pellavansiemeniä 
n. 2 dl (pähkinöitä + auringonkukansiemeniä) lähes jauhettuna koneella
0,5 dl neitsytoliiviöljyä
3-4 dl kiehuvaa vettä
hieman merisuolaa/herbamare suolaa


Jauha pähkinät. Sekoita kaikki kuivat aineet keskenään. Lisää kuuma vesi ja öljy. 


Sekoita tasaiseksi.  Tee veitsellä ruudut/annospalat.
Kaada uunipellille leivinpaperin päälle ja levitä tasaiseksi. 
Paista uunissa n. 150 asteeessa noin 1 tunti ja 15 minuuttia kunnes rapeaa.


Ohjetta on helppo muokata, mitä kaapista löytyy, kun suunnilleen mittasuhteet on samat. 
Itse teen paljon mehuja ja tämän näkkärin taikinaan voi sekoittaa esim. porkkanakuidun. Taikinan sekaan voit myös joskus kokeilla pestoa, öljyssä aurinkokuivattuja tomaatteja, yrttejä.


Siemennäkkäri on hyvää sellaisenaan ja sen päälle voit laittaa avocadoa viipaleina tai tuoretta kurkkua. Voin sijaan voit myös myös sipaista kookosöljyä.
Kokeilkaa ja löytäkää oma lempiversionne. Hyödyt tulevat olemaan monenlaiset.

Keho kiittää siitä, että jätämme leivät ja kotimaiset viljat pois. Tulet huomaamaan muutokset niin lyhyellä kuin pitkällä tähtäimellä.


Vatsasi toimii paremmin, eikä kehosi ei ole enää niin turvoksissa. Tulet myös huomaamaan, että nämä maistuvat hyvälle. Ja se olo, mikä tulee siitä kun on ilman viljoja 3-4 kk. Wau!


Saatat huomata saman kuin minä; että mikään leipä ei maistu niin hyvälle, kuin se olo, mikä tulee kun on ilman leipää ja viljoja. 

Upeaa päivää ja upean makuista elämää!







Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oletko hapan? Mittaa kehosi pH

Tärkeää tietoa kaikille naisille: Naisten sydänkohtausten oireet eivät yhtä ennustettavissa kuin miesten

Apua ummetukseen ja ruuansulatusongelmiin