sunnuntai 3. helmikuuta 2013

Avokado-curry kastike & musta riisi nuudelit


Rakastan avokadoa eri muodoissa ja avokado sopii erityisen hyvin kermamaisen koostumuksensa takia pohjaksi paitsi pirtelöihin myös kastikkeisiin.

Avokado-kastike on paitsi erittäin terveellinen, myös hyvin helppo tehdä. Ei tarvitse suurustaa tai keitellä. Se on nopeasti valmis ja siihen voi sekoittaa mausteita oman maun mukaan.

Olen ihastunut Steenbergin luomu Curry Madras -mausteeseen. Maku on erilainen kuin tavallisessa curryssa, tämä on paljon täyteläisempi ja monimuotoisempi. En tiedä johtuuko se siitä, että raaka-aineet ovat luomua.

Kannattaa kokeilla!




Avokado-Curry kastike kahdelle hengelle:
2 avokadoa (1 avokado per henkilö)
loraus vettä
Steenbergs Curry Madras maustetta maun mukaan

Kuori avokado ja laita blenderiin avokado ja loraus vettä sekä 1 tl Curry Madras maustetta.
Sekoita tasaiseksi.
Leikkaa halutessasi persiljaa silpuksi ja sekoita kastikkeen joukkoon.


Tämä kastike sopii salaatin tai vihannesten kaveriksi, mutta myös pastan tai raaka pastan lisukkeeksi, jota saa tehtyä kesäkurpitsasta, kurkusta, porkkanasta tai palsternakasta. Kesäkurpitsa -raakapasta on tosi maukasta - kokeile joku kerta! tässä resepti.




Entä rakastatko pastaa, mutta haluaisit korvata sen terveellisellä ja gluteiinittomalla vaihtoehdolla?

Spaghetti oli lapsena lempiruokani, mutta nyt pyrin välttämään valkoisia viljoja ja vehnää. Onneksi ilman pastaa ei silti tarvitse olla. Ruoka- ja makumaailmani on laajentunut merkittävästi lähtiessäni etsimään terveellisempiä vaihtoehtoja ja samalla on myös terveys kohentunut.

Vehnäspaghetin saa helposti korvattua Kingsoban nuudeleilla tai raakapastalla.

Kingsoballa on bataatti- ja tattarinuudeleita sekä musta riisi-nuudeleita. Ne ovat gluteiinittomia ja maukkaita.



Musta riisi -nuudelit kahdelle hengelle:
Valmistusaika n. 5 minuuttia

1 nippu KingSoban musta riisi nuudeleita per henkilö
Laita vesi kiehumaan ja tee sillä aikaa avokado-curry-kastike.


Kiehauta nuudeleita ohjeen mukaan n. 4 min. ja kaada keitinvesi pois.
Sekoita avokado-curry-kastike ja nuudelit keskenään ja nauti heti.

perjantai 1. helmikuuta 2013

Musta riisi loistava antioksidanttien lähde


Kun mieheni aloitti aktiivitreenit lähdimme etsimään hyviä proteiinin ja hiilihydraattien lähteitä ja törmäsimme mustaan riisiin. 


Gluteiinittomista vaihtoehdoista musta riisi onkin paljon ravintorikkaampi kuin valkoinen tai ruskea riisi.

Mustaa riisiä kutsutaan Aasiassa "kielletyksi riisiksi", koska entisajan Kiinan aateliset eivät sallineet alamaistensa syödä tätä erityistä riisiä. Onneksi tänä päivänä riisiä saa vapaasti monessa muodossa sekä riisinä että pastana.

Mustasta riisistä saa samoja ravinteita kuin ruskeasta riisistä, mutta sen lisäksi mustasta riisistä saa runsaasti antioksidantteja.

Riisin musta väri on peräisin yhdestä antioksidantista nimeltä antosyaani, jota on myös mm. mustikassa ja aroniassa. Mustan riisin makun on kevyen pähkinäinen ja riisi saa keitettäessä kauniin tummanpurppuran värin. 

Gourmet-ruuanlaiton maailmassa musta riisi on yksi halutuimmista modernien keittiömestareiden keskuudessa. Mustaa riisiä voi käyttää keitettynä tai riisin jyvät voi jauhaa hienoksi esim. kahvimyllyssä ja käyttää leseinä.

Louisianan yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan Yksi lusikallinen musta riisi lesettä tai 10 lusikallista mustaa riisiä keitettynä sisältää enemmän terveellisiä antosyaniineja ja antioksidantteja kuin lusikallinen mustikoita. Lisäksi mustassa riisissä on kuituja sekä E-vitamiinia.


Mustan riisin kuori on kovempi ja riisi tarvitsee pidemmän keittoajan eli n. 45 minuuttia. Kun aloitimme mustan riisin käytön, mieheni osti riisinkeittimen joka helpottaa riisin keittämistä hurjasti. Riisi saa kypsyä keittimessä rauhassa, eikä ylikiehumisen vaaraa ole. 



Olemme myös ihastuneet Kingsoban mustariisinuudeleihin, joita löytyy mm. Kampin K-Supermarketista sekä Ruohonjuuresta. Nuudeleiden keittoaika on 4-5 minuuttia, joten arkiruokaa saa tosi nopeasti. Kaikki riisivalmisteet ja myös musta riisi kannattaa ostaa luomulaatuisena. Kokeile nuudeleita sekä avokado-curry-kastiketta.